Bogowie Krasnoludów

Grimnir Nieustraszony
Bóg Wojowników

Legenda mówi, że Grimnir ochraniał lud krasnoludzki podczas wielkiej migracji w Góry Krańca Świata przed niebezpieczeństwem, jakie stwarzały potwory mieszkające w tamtych okolicach.
Grimnir jest uosobieniem odwagi i nieugiętości dzielnej rasy krasnoludzkiej, w której jest on czczony przez wszystkich wojowników. Grimnir jest przedstawiany jako nieustraszony krasnoludzki wojownik z długimi blond włosami i równie długą brodą tego samego koloru. Nie nosi żadnej zbroi. Dzierży wielki topór, zwany Toporem Grimniego, który teraz znajduje się u Wielkiego Króla Krasnoludzkiego.Grimnir jest również przedstawiany jako bóg walczący z olbrzymią bestią, albo jako bohater stojący nad "morzem" pokonanych wrogów. 

Charakter: Neutralny
Symbol: Symbolem Grimnira jest stylizowany hełm z rogami lub dwa skrzyżowane topory.
Zasięg kultu: Grimnir jest czczony przez wszystkich krasnoludzkich wojowników w całym Starym Świecie.
Świątynie: W każdej krasnoludzkiej twierdzy usytuowany jest pomnik Grimnira. Najczęściej stawia się go w olbrzymiej sali, będącej miejscem zgromadzeń krasnoludów przed bitwą.



Throrin Zabójca
Bóg Zabójców 

W czasach, gdy twierdza Karaz-a-Karak dumnie wznosiła się jako stolica krasnoludów, Throrin był sławnym władcą i doskonałym wojownikiem. Z przyczyny, która z biegiem lat utonęła w bezdennej otchłani czasu, został jednak okryty hańbą i niesławą. Nieświadomie, Throrin ustanowił rytuał, który miały kontynuować inne, splamione grzechem krasnoludy. Przemierzając bezludne tereny w poszukiwaniu śmierci, Throrin stał się pierwszym Zabójcą Trolli. Gdy jednak okazało się, że te bestie nie przyczynią sie do zmazania hańby, Throrin skierował swoją uwagę na większe i potężniejsze istoty, i tym samym stał się Zabójcą Gigantów. Niestety jednak, śmierć zdawała się umykać. W poczuciu winy, jako pokutę ustanowił kolejny, przerażający rytuał, dzięki któremu krasnoludowie, którzy nie znaleźli śmierci jako Zabójcy Trolli i Gigantów, mogli jeszcze bardziej zmniejszyć swoje szanse na przeżycie następnego dnia. Poranił okrutnie swe ciało i, poznaczony bliznami, powędrował jako pierwszy Zabójca Smoków, w poszukiwaniu jeszcze bardziej przerażających stworzeń. Za Throrinem, z rąk którego padła tym razem okrutna smocza bestia, ruszyło wielu okrytych hańbą krasnoludów.
Jak powiada legenda, mężny Throrin przeprowadził swoją, z każdym dniem malejącą, armię poprzez przeklęte pustkowia, które przez wiele lat oczyszczał z wszelkich band istot Chaosu. Wreszcie, Throrin, już jako Zabójca Demonów, wraz z pozostałościami swojej armii odnalazł demonicznego księcia - syna Khorne'a, zwącego się Kragen'ome'nanthal. Według legendy, tytaniczna bitwa trwała przez trzy dni i noce. Ostatecznie, obficie krwawiąc, Throrin resztkami sił zadał demonowi zabójczy cios, tym samym narażając się na wściekłość Khorne'a. Podnosząc w górę swój potężny dwuręczny topór, niejako tym samym rzucając wyzwanie nadciągającym hordom Chaosu, Zabójcę Demonów postawił na nogi nie kto inny, lecz Grungni. Krasnoludzki bóg nakazał pozostałym Zabójcom Trolli i Gigantów, ażeby w imię Throrina Zabójcy opuścili Pustkowia Chaosu, gdyż ich grzechy zostały im odpuszczone. Następnie Grungi i Throrin rzucili się na hordę nadciągających istot Chaosu, wybijając wszystkie w pień. Pozostałe krasnoludy powróciły do swoich rodzinnych stron, by do końca życia snuć opowieści i śpiewać o waleczności Grungniego i Throrina Zabójcy... Throrin przedstawiany jest jako potężny, noszący egzotyczną biżuterię, muskularny krasnolud, o stojących pionowo, ufarbowanych na czerwono włosach i ciele pokrytym licznymi tatuażami. 
Charakter: Neutralny
Symbol: Głównym symbolem Throrina jest potężny, dwuręczny topór o dwóch ostrzach. Jest to również broń ulubiona przez jego wyznawców.
Zasięg kultu: Throrin jest czczony przez wszystkich krasnoludzkich Zabójców Trolli, Gigantów, Smoków oraz Demonów na całym obszarze Starego Świata. Oddają mu również cześć wszystki krasnoludy, szczególnie zaś ci, którzy przebywają w krasnoludzkich twierdzach.
Świątynie: Nie ma świątyń poświęconych Throrinowi, jak również nie ma kapłanów jego kultu. Jego wyznawcy oddają mu jednak cześć gdziekolwiek zaprowadzi ich przeznaczenie.
Przyjaciele i wrogowie: Wyznawcy Throrina odnoszą się przyjaźnie do wszystkich przodków krasnoludzkich, a szczególnie do wyznawców Grungiego. Kult Throrina ma niewiele wspólnego z innymi rasami, lecz respektuje wyznawców Sigmara. Wrogowie rasy krasnoludzkiej są jednocześnie wrogami kultu Throrina.



Valaya
Patronka Domowego Ogniska 

Opis: Valaya jest jedyną krasnoludzką boginią. Legenda przekazywana z pokolenia na pokolenie mówi że to ona założyła najwspanialsze z miast Imerium Krasnoludzkiego - Karaz-a-Karak. Jest ona uznawana za patronkę Imperium Krasnoludzkiego. Valaya posiada umiejętności magiczne, szczególnie magii ochronnej wymierzonej w siły zła. Krasnoludzcy Kowale Runów używają jej imienia, uważając że ma ono magiczną moc, podczas tworzenia nowych runów. Valaya jest przedstawiana jako krasnoludzka kobieta z długimi, blond włosami które sięgają jej aż do stóp. Jedna z legend mówi, że włosy Valayi rosną do niewyobrażalnej długości, aby w ten sposób ochronić krasnoludzkich towarzyszy przed pewną śmiercią. Valaya trzyma zawsze kij, który jest dwukrotnie wyższy od niej, a na końcu którego świeci jakieś białe, pulsujące światło. 
Charakter: Dobry.
Zasięg kultu: Valaya jest czczona przez krasnoludy w całym Starym Świecie.
Świątynie: Zgodnie ze zwyczajami krasnoludzkimi Valaya, jak każdy inny bóg, nie ma typowych świątyń. Natomiast często stawiane są olbrzymie pomniki ku Jej czci. Największy posąg poświęcony Valayi został wyrzeźbiony w skale górującej nad Karaz-a-Karak. Poza tym w Górach Krańca Świata i Górach Szarych znajdują się relikwiarze Valayi.
Przyjaciele i wrogowie: Kult Valayi jest przyjaźnie nastawiony do całego panteonu krasnoludzkich bogów. Jest za to wrogi wobec wszystkich sług zła i chaosu. Do przyjaciół Valayi należą również wyznawcy Shallyi, ludzkiej bogini leczenia i miłosierdzia.


Grungni
Bóg Górnictwa 

Grungni jest głównym bóstwem krasnoludzkiego panteonu. W krasnoludzkich legendach to on przeprowadził krasnoludy od niebezpieczeństw świata zewnętrznego ku bezpiecznym głębiom ziemi i potem został obwołany bogiem górnictwa i podziemi. Jest przeważnie przedstawiany jako krasnoludzki mężczyzna, odziany w kolczugę, z rozwidloną stalowoszarą brodą, sięgającą mu prawie do stóp. Mówi się, że może w magiczny sposób wcielać się w dowolny przedmiot, wykonany z kamienia albo metalu. 
Charakter: Dobry.
Symbol: Symbolem Grungniego jest kilof, reprezentujący magiczne narzędzie, którym otworzył podziemny świat dla rasy krasnoludzkiej. Czasami używa się także stylizowanego rysunku głowy w hełmie, z długą rozdwajającą się brodą.
Zasięg kultu: Każda krasnoludzka twierdza w Starym Świecie ma świątynię Grungniego. W większości przypadków jest to duża kaplica albo posąg, stojący w głównym pomieszczeniu posiadłości, gdzie cała społeczność zbiera się na modły. Pomniejsze święta odbywają się co 10 dni, podczas gdy główne uroczystości obchodzone są co 100 dni. Kult Grungniego jest otwarty dla wszystkich dorosłych krasnoludów. Wyznawcy wierzą, ze ich obowiązkiem jest odzyskanie kontroli nad wszystkimi zajętymi przez gobliny posiadłościami krasnoludzkimi, gdziekolwiek to tylko możliwe. Na pewnych obszarach w północno-wschodnich częściach Imperium kult Grungniego nakłania do zabijania tych krasnoludów, którzy opowiedzieli się po stronie chaosu. W takich przypadkach kapłani Grungniego składają przysięgę nigdy nie pozostawić chaotycznego krasnoluda przy życiu, nawet gdyby to znaczyło, ze będą musieli poświęcić własne życie.
Przyjaciele i wrogowie: Kult Grungniego żyje w przyjaznych stosunkach z resztą krasnoludzkiego panteonu. Mało ma do czynienia z innymi rasami, ale jest wrogo nastawiony do naturalnych wrogów krasnolud.


Gazul
Bóg umarłych

Gazul jest bogiem umarłych. Jest mało popularny wśród krasnoludów ze względu na jego domenę. Wśród krasnoludzkich bóstw jest jednak stawiany prawie na równi z Grungnim. Jest uważany przez niektórych za pana mordu i nekromancji, lecz jest to pogląd niedouczonych ludzi. Gazul jest często przedstawiany jako ponury krasnolud z hełmem w kształcie czaszki, toporem zrobionym z kości i w czarnej zbroi z kolcami na barkach. Inaczej Gazul jest tez zwany panem jądra Ziemi. Krasnoludy wierzą, że dusze ich wszystkich po śmierci udają się właśnie do jądra ziemi. 
Charakter: Neutralny.
Symbol: Symbolem Gazula jest zaciśnięta kościana pięść.
Zasięg kultu: Jest wyznawany pawie we wszystkich twierdzach, lecz największy ośrodek kultu znajduje się w twierdzy Kark-Narog.
Świątynie: Największa świątynia znajduje się w twierdzy Kark-Narog. W niej szkoleni są kapłani oraz Strażnicy Gazula.
Przyjaciele i wrogowie: Kult Gazula walczy z każdym przejawem nekromancji i naruszania spokoju umarłych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz